بازی های استان گیلان (3)
نوشته شده توسط : پیکی چاپ
کشتی گیله مردی

کشتی گیله‌مردی یا کشتی گیلانی نوعی مراسم محبوب و دارای آداب خاص است، که دارای قوانین دقیق بوده و روح پهلوانی بر آن حکمفرماست.

 

پیکی، گروه پیکی، گروه تبلیغات و طراحی پیکی

 

این ورزش در گیلان انجام می‌شود و در کنار ورزاجنگ، محبوب‌ترین بازی در این منطقه است. کشتی گیله‌مردی تنها رشته ورزشی مرسوم در محدوده‌ای به وسعت شرق گیلان و به‌ویژه شهرستان‌های رامسر، چابکسر، کلاچای، رودسر، لنگرود و املش به شمار می‌رود. بزرگان و ریش‌سفیدان این دیار، قلعه گردن و شاقوزکوتی تنکابن، قاسم‌آباد سفلی و علیا و سرو لات در شهرستان چابکسر، رحیم‌آباد و بی‌بالان در شهرستان رودسر و بالکو سرا در شهرستان لنگرود را مهد پهلوانان نامدار کشتی گیله‌مردی دانسته و به گفته آن‌ها حضور در میدان‌های کشتی محلی و یا به‌اصطلاح محلی کشتی سراها، از تفریحات و سرگرمی‌های اغلب مردم این مناطق در شب‌های بلند تابستان به حساب می‌آمد.

 

گیلان، توریست، گیلان توریست، گیلان گردی

 

 

 

ورزا جنگ

وَرزا جَنگ، جنگی است که در شمال ایران بین گاوهای نر سازمان داده می‌شود. این مراسم هم‌اکنون تنها در استانهای گیلان و مازندران اجرا می‌شود. اما درگذشته، این مراسم در همه ایران معمول بود و بخشی از سرگرمیهای جشنهای محلی را در کنار سایر بازی‌هایی که از قرار دادن حیوانات علیه یکدیگر، از جمله قوچ، بوفالو، سگهای نگهبان، خرس و… استفاده می‌کردند تشکیل می‌داد.

 

پیکی، بانک مشاغل پیکی، تبلیغات مشاغل پیکی

 

 

 

نقشه، نقشه راهنما مشاغل گیلان، نقشه پیکی، نقشه تبلیغات مشاغل گیلان

 

 

 




:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: